Alexander
Anderfuhren

Alex Anderfuhren (*1991 in Berne, lives and works in Berne)

With an emphasis on photography and video, the work of Alex Anderfuhren is defined by spaces and the people which appear in them, encompassing facets of the photographic process.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2014: Exchange Semester Hong Kong (School of Creative Media, City University)

2012-2015: Bachelor of Arts in Art & Media - majoring in Photography, Zürcher Hochschule der Künste (ZHDK)

Thomas
Binggeli

Thomas Binggeli (*1993)

Je suis né et j’ai grandi à Genève. Après une maturité fédérale, j’ai déménagé à Lausanne pour y étudier l’Histoire de l’art et la Littérature. La ville m’a plu, j’y suis resté. Depuis 2019, je suis ce deuxième cursus de Master à la HKB.

J’écris des textes, en prose ou non, on peut tout faire. Je viens de terminer un roman. J’explore aussi plusieurs mondes graphiques dans lesquels évoluent des poissons, des machines, et des créatures cousues.

Pièces Jointes est ma première exposition.

Colin
Bottinelli

Colin Bottinelli (*1994 à Bienne, j’y suis resté)

À la suite de quelques passages en université, j’ai achevé un bachelor en création littéraire et un master en pratique de l’art contemporain. J’ai publié un recueil de poèmes et plusieurs textes courts dans des revues. Pour l’instant, j’écris sur la ville et la relation qu’on entretient avec elle. Je fais aussi de la musique avec des amis. J’aimerais être riche.

J’accepte les donations, vous pouvez me contacter à mon adresse professionnelle:

colinbottinelliproartiste@gmail.com

Sandra
De los Santos

Sandra De los Santos (*1976, lebt in Thalwil)

Sandra Karim Pacheco De los Santos de Rehhagen, so mein vollständiger Name seit 2011. Ich stamme aus Peru, aufgewachsen in Chosica (Provinz Lima) und meine Muttersprache ist Spanisch. Mit dem Diplom der Päpstlich Katholischen Universität von Peru im Theaterbereich, Erfahrungen in verschiedenen Disziplinen der darstellenden Künsten und mit den traditionellen Tänzen meines Landes kam ich 2001 erstmals in die Schweiz.

Hier habe ich meine berufliche Bildung und meinen professionellen Weg mit verschiedenen spanischsprachigen Theatergruppen, lateinamerikanischen Volkstanzgruppen und unterschiedlichen Projekten mit lokalen Institutionen fortgesetzt. Bei diesem Pendeln zwischen Peru und der Schweiz beschloss ich 2010, mich im Kanton Zürich niederzulassen und 2018 das Studium zum Master Contemporary Arts Practice an der Hochschule der Künste in Bern (HKB) zu beginnen.

Meine interdiziplinäre Arbeit steht in Verbindung mit meiner eigenen Autobiografie und Ethnografie. Neben meiner Historie suche und finde ich Geschichten zum Wiedererzählen in Erinnerungen, Biografien, Vorgeschichten auch von anderen, in meinem Land, der Gesellschaft sowie in Kontakten zu Objekten oder Situationen, die ich mit all meinen Sinnen erfahren habe.

Die Neuerzählung von Geschichten performe ich durch verschiedene Medien wie Schreiben, Übersetzungen, Fotografie, Volkstanzschritte, Interviews sowie Videos. Hierzu kommen Materialien wie Kostüme oder Lebensmittel zur Anwendung, hinter denen sich bei näherer Betrachtung (z.B. Ornamentik eines Kleides) ihre eigenen, „geheimen“ Geschichten verbergen.

Ich erzähle ohne Grenzen, habe fast keine Tabus, denn für mich ist es wichtig, auftauchende Themen auf den Tisch zu bringen, auch wenn sie wehtun.

In meiner Performancekunst verbinde ich das Verbale mit dem Nonverbalen. Ich arbeite in/mit wechselnden Situationen, in verschiedenen offenen und geschlossenen Räumen, sowohl öffentlich als auch privat, nutze akustische Mittel und den räumlichen Klang.

Elia
Fonti

Elia Fonti (*1992 in Mendrisio, lives and works in Berne)

Elia Fonti is a writer and drummer who likes to place himself between dichotomies: Poetry and philosophy, the concrete and the abstract, body and mind, mechanics and music, meditation and physical strength.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2016-2019: Master in Pure Mathematics, ETH Zürich

2013-2016: Bachelor’s in physics, Bern University

Noëlle
Gogniat

Noëlle Gogniat (*1996 in Altdorf, lebt und arbeitet in Bern)

Nach dem Illustrationsstudium hat sich Noëlle Gogniat entschieden, den Fokus in ihrem Masterstudium vom Bild aufs Wort zu verschieben, um ein neues Werkzeug zum Erzählen zu erforschen. Sie zeichnet und schreibt, erzählt durch das Spiel mit Farbe und Form, der Linie und dem Wort, sie lotet Grenzen aus durch Weissraum und das «Zwischen», durch andeuten und verdichten.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice in Literarischem Schreiben, Hochschule der Künste Bern HKB

2016-2019: Bachelor Illustration Fiction, Hochschule für Kunst & Design Luzern

2014-2015: Gestalterischer Vorkurs, Hochschule für Kunst & Design Luzern

Leticia
Grand-Guillaume-Perrenoud

Leticia Grand-Guillaume-Perrenoud (*1992 in Bülach, lives and works in Berne)

Leticia Grand-Guillaume-Perrenoud is an artist who works with everyday found objects, natural materials, and images in the broadest sense, in order to appeal to notions of memory, aesthetic insights, and poetry in making, and who through gestures questions the context in which the pieces are positioned.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of Arts HKB

2016-2019: Bachelor of Arts in Fine Arts at Berne University of the Arts HKB

Arthur
Holliger

Arthur Holliger (*1990 in Thonon-les-bains, FR, lives and works in Berne)

Arthur Holliger is a musician, composer and sound artist whose practice revolves around the materiality of sound and the idea of emergence within music. As an improviser he embraces contingencies, therefore his work often includes interactive components that provides a delicate form of organic complexity. Through his performances, installations or compositions, sounds seem to behave like living beings expressing themselves.

2017 – 2019: Master of Arts in Composition at Berne University of the Arts HKB
2014 – 2017: Bachelor of Arts in Jazz at Berne University of the Arts (HKB
2008 – 2011: Bachelor of Arts in Visual Arts at HEAD, Geneva

His work has been presented amongst others in: Maison du Parc du Haut-Jura, Lajoux, FR. Radio Télévision Suisse – Espace 2, Lausanne. O.T. Raum für aktuelle Kunst, Luzern, Ondulor au Walden, Genève. Unlearning center, Fribourg.

Mélanie
Meystre

Melanie Meystre (*1996, Montreux, CH) lives and works in Fribourg, CH.

Melanie Meystre works with performance, but she likes to bring it together with other media, such as sculpture, sewing, writing, or sound. In her pieces, she deconstructs and reconstructs established standards to question them, and disrupts audience’s perception and experience. In that sense, she plays with the fragile definition of performance art, and brings it together with other fields or contexts such as theatre, circus, dance, club culture…

2019-2021 : Master’s degree in Contemporary Arts Practice (performance art) at Hochschule der Künste Bern (HKB), CH.

2016-2019 : Bachelor’s degree in Fine arts at Ecole de Design et Haute Ecole d’Art (EDHEA), Sierre, CH.

2018 : Erasmus exchange at LUCA School of Arts, Gent, BE.

Melanie curated REWIND II (no things fixed) at Fonderie 7, premises of Strecke Records, a music label based in Fribourg, and of which she is member since 2020.

Her work was exhibited in: Fri Art Kunsthalle Fribourg, CH (2020); artgenève, CH (2020).

She was rewarded in 2019 by the Fondation BEA pour Jeunes Artistes.

Rebecca
Michelet

Rebecca Michelet (*1991 in Wick, Scotland, lives in Fribourg and works in Fribourg and Wallis)

Rebecca Michelet is a performance artist fueled by her family history. Personal anecdotes are the basis of her work. She also uses accumulated material such as photography, videos or hidden notes to later transform into an art piece. Her work talks about the ordinary (relationships, loss) and allows freedom to the public to interpret what is happening, what is shown.

Her recent work “Pain – variation” is a series of performances showing a simple action: cutting bread. This long duration piece started with her mother giving her a bread recipe from her Scottish heritage. The bread is self-made, which is also a big part of Rebecca’Michelets research. The constant repetition of this piece shows not only the endurance it takes to be carried out over two hours but also points out how repetition does not mean sameness. The scenario is always the same, but many details change such as the surroundings within which it takes place, or the kitchen towel the bread is brought to the art space in.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2016-2019: Bachelor of Arts in Fine Arts, Ecole de design et Haute école d'art du Valais, Sierre, CH

Her work has lately been shown at: Forum Kunst Rottweil, Rottweil DE

(2020); La Fabrik espace d'art contemporain, Monthey, CH (2019)

She was awarded for her performance work: Prix Fondation BEA pour jeunes artistes (2019)

Ivan
Mitrovic

Ivan Mitrovic (*1985 Basel, CH) lebt und arbeitet in Bern und Basel.

Vor seinem BA Abschluss in Fine Arts an der HKB in Bern absolvierte er seine Berufslehre zum Gipser / Trockenbauer in Basel. Seine Arbeiten wurden in verschiedenen Einzel- und Gruppenausstellungen gezeigt, darunter: Stadtgalerie Bern, Kunstraum Riehen, Swiss Institute New York, Milieu Bern, Ausstellungsraum Klingental Basel,Kunsthalle Bern und das Kunsthaus Langenthal.

Yannick
Mosimann

Yannick Mosimann, (*1989 in Berne, lives and works in Berne)

Yannick Mosimann is a filmmaker, sound-artist and photographer. His body of work comprises several films and video Installations, as well as collaborative works as a filmmaker and musician with a diverse spread of artists.

Together with Biel-based musician and vocal artist Rea Dubach, Mosimann co-founded the virtual exchange platform "YR" for film/music/photography/drawing works with the aim of creating fluid collaborative workflows between artists.

His work focuses on intuitive processes, sensorial experiences and the re-imagination of narratives. It deals with themes like the anthropocene, nature and human perception.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB
2012-2015: Bachelor of Arts in Film, Lucerne University of the Arts (HSLU).

Selection of Showings:

Festival Ecra, BRA
Alchemy Film and Moving Image Festival, UK
Athens International Film and Video Festival, USA
Ann Arbor Film Festival, USA
Slamdance Film Festival, USA
Melbourne Short Film Festival, AU
Internationale Kurzfilmtage Winterthur, CH
Locarno Film Festival, CH

Awards:

Best Experimental Film, Obskuur Ghent Film Festival (Diaphone Island) Leon Speakers Award for Best Sound Design, Ann Arbor Film Festival (Piz Regolith) Best Experimental Film, Frostbite Colorado (Piz Regolith) Credit Suisse Förderpreis Videokunst, Nomination (How i disappeared) 1st prize Upcoming Filmmakers Luzern (Firnis)

Laura
Paloma

Laura Paloma (*1995)

Laura Paloma uses words to externalize her inner life: a multilingual, multifaceted, multidimensional fever dream. She likes to think of her texts as fan fictions or love declarations. She writes about divorce, death and the afterlife. Recently, she has started working with objects. She enjoys putting words on things.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2014-2017: Bachelor of Arts in Art History & Museum Studies, University College Utrecht, Utrecht NL

Levent
Pinarci

Levent Pinarci (*1989, Aarau, CH) lives and works in Zürich, CH

Levent Pinarci‘s artistic practice explores digital othering processes, human-machine interactions and sociotechnological imaginaries. Pinarci critically examines the corporeal impact of new digital media and imaging technologies through a multimedia and performative engagement that documents and questions the relationships between queer bodies and virtuality as well as identities and languages.

Pinarci’s work has been presented and published in different contexts, with participations on exhibitions at EAC Les Halles (2020), Kunsthaus Aarau (2020), Kunstraum Baden (2015) and Helmhaus Zürich (2012 / 2018), as well as sound designs for theatre projects at Burgtheater Wien (2017-2018).

2020 Förderbeitrag Performance & Bildende Kunst, Aargauer Kuratorium

2020 Residency “Trial & Error”, Dampfzentrale Bern

Luis
Sanz

Luis Sanz (*1984, Ilo, PE) lives and works in Bern, CH.

Luis Sanz is a multidisciplinary artist who explores synthetic sounds, computer graphics and physical audiovisual experiences. As an artist, Sanz creates installations focusing on the relationships between bodies and spaces, generating acoustic-imaginary dimensions that mix video, sound, field recordings and hybrid characters. As a musician, Sanz is active in the international experimental music scene and has released several albums with Noijzu, an electro-acoustic noise duo with whom he has performed throughout Asia and Europe.

2016: Residency, Music Makers HackLab, CTM, Berlin, DE

2017: Residency, The Brain-Computer Interface Designer Hackathon, Institute of Neural Engineering, Graz, AT.

2016-2011: Bachelor's degree at Bern University of the Arts (BUA), Bern, CH.

2019-2021: Master’s degree at Bern University of the Art (BUA), Bern, CH.

2021: Residency, COINCIDENCIA – Swiss & South American Cultural Exchanges, Bern, CH.

2019-2021: Curator at AMARUS, platform for underground music and noise, Bern, CH.

Sanz’s works have been presented at international festivals and music venues, including Live Cinema Festival Rome, IT; Borderline Dolnośląskie, PL; Volumens Valencia, ES; Buh Records Festival, Lima, PE; Fantoche Baden, CH; Berlin Atonal, DE; CTM Berlin, DE; Node Lausanne, CH; International Film Festival Rotterdam, NL; Generate! Tübingen, DE; Taktung Zürich, CH; Kasseler Dokumentarfilm und Videofest, DE; Circles of Light International Festival Moscow, RU; Ludicious Game Festival Zürich, CH; Mapping Festival Geneva, CH; Mira Barcelona, ES; Centras Kaunas, LT.

Anina
Schärer

Anina Schärer wuchs auf in Schwanden im Emmental (CH), sie lebt und arbeitet in Solothurn (CH).

2012-2015: Bachelorstudium in Vermittlung von Kunst und Design an der Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK) Basel, CH.

2015-2017: Masterstudium in Vermittlung von Kunst und Design an der Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK) Basel, CH.

Anina Schärer betrachtet ihre Umgebung durch die Lupe. Was es dabei an Kleinteiligkeit wahrzunehmen gibt, mündet in Text und Bild. In oftmals additiver Verfahrensweise versammelt sie Artefakte grösstmöglicher medialer und thematischer Diversität unter einem Bogen. Ihre Werke zeugen von einem vertieften und kontinuierlichen Arbeiten an einem In-Bezug-Setzen verschiedenster Teile von Welt.

Literarische Lesung für Donnerstage! Literatur, Centre Pasquart, Biel, CH (2020).

Festival Jeunes Écrivains, Paris, FR (2018).

Kunstvermittlerische Kooperation anlässlich der Museumsnacht mit dem Kunstmuseum Basel, CH (2017).

Publikumspreis des Comic-Festivals Fumetto, Luzern, CH (2009).

Anja
Schmitter

Anja Schmitter (*1992 in Münsterlingen am Bodensee).

Nach einem Studium der Germanistik und Komparatistik in Zürich, Bordeaux und Wien studiert Anja Schmitter nun im Master CAP in Literarischem Schreiben an der Hochschule der Künste Bern HKB. Sie schreibt Fiktion und literarische Reportagen (u.a. fürs REPORTAGEN Magazin). LEOPARDA ist ihr erster Roman.

Caroline
Singeisen

Caroline Singeisen (*1977, Burgdorf) lebt und arbeitet in Bern.

Zeichnen ist ein Akt der Sorgfalt, zu zeichnen heisst dem Subtilen, Flüchtigen, Überlagerten,Vergessenen, Imaginierten, Irrationalen, Zugefallenen und Verdrängten Aufmerksamkeit und Bedeutung zu schenken.

Seit jeher bewegt sich Caroline Singeisen mit ihrer künstlerischen Praxis im öffentlichen und im Ausstellungsraum, sowie in ihren unzähligen Büchern und Heften. Gegenwärtig tut sie dies mit den Wasserzeichnungen und mit ihrer Arbeit Auto Ritratto.

Bei den Wasserzeichnungen handelt es sich um vergängliche Bilder auf Stein- und Betonmauern, Auto Ritratto ist ein Zusammenspiel einzelner Zeichnungen auf Papier im Innenraum.

2018 - 21 Master of Arts in Contemporary Arts Practice, Hochschule der Künste Bern

1999 - 02 Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel (Lehramt für Bildende Kunst)

Noemi
Somalvico

Noemi Somalvico (*1994 in Solothurn)

Noemi Somalvico studierte literarisches Schreiben in Biel. Sie ist Prosa Autorin und stellt die Sprache gerne auf den Kopf, bis sie ganz rot geworden ist. Ihre Erzählungen und Lyrik wurden in verschiedenen Zeitschriften und Anthologien gedruckt und auch im Radio vorgelesen.

Zuletzt erschien: Fridu im Fruchtwasser im literarischen Reiseführer Bern. (Das Verlag)

Im Februar 2022 wird bei Voland&Quist ihr Debütroman erscheinen: Ist hier das Jenseits, fragt Schwein.

Jeanne
Spaeter

Jeanne Spaeter est prestatrice de services amoureux depuis 1993.

Elle vit et travaille entre Paris et Berne.

Jeanne Spaeter est issue d'une formation théâtrale (Laboratoire de Formation au Théâtre Physique – Montreuil FR) et son intérêt croissant pour la performance l'amène au Master of Arts in Contemporary Art Practices à la Hochschule der Künste Bern HKB.

Son travail performatif réside dans l'infiltration du quotidien, dans l'expérience. Jeanne Spaeter explore les frontières entre fiction et réalité, entre privé et artistique. Ainsi sa vie privée et intime deviennent le terrain de ses performances qui sont documentées par l'écriture, la photo ou l'enregistrement audio. Depuis 2019, Jeanne Spaeter s'intéresse aux thématiques des rapports amoureux, du célibat et de l'entrepreneuriat qu'elle exploite et analyse dans plusieurs performances.

A propos du Contrat de Relation Amoureuse de Qualité : Question Q « Le couple sous contrat » (28.05.2021) [RTS 1] / Le Point J

« Pourquoi se met-on en couple ? » (18.04.2021) [RTS 1] / Les Beaux Parleurs « Le cœur n'y est pas » (07.02.2021) [RTS 1].

Ses performances ont été montrées à: Futures of Love – Magasins Généraux (Pantin, FR) / Nuit Blanche – Mairie du XIXème (Paris, FR) / Transformes – La Villette (Paris, FR).


Jeanne Spaeter has been a love service provider since 1993.

She lives and works between Paris and Berne.

Jeanne Spaeter has a background in theatre (Laboratoire de Formation au Théâtre Physique - Montreuil FR) and her growing interest in performance art led her to the Master of Arts in Contemporary Art Practices at the Hochschule der Künste Bern HKB.

Her performative work lies in the infiltration of everyday life, in the experience. Jeanne Spaeter explores the boundaries between fiction and reality, between private and artistic. Thus her private and intimate life becomes the terrain of her performances which are documented by writing, photography or audio recording. Since 2019, Jeanne Spaeter is interested in the themes of love relationships, celibacy and entrepreneurship, which she exploits and analyses in several performances.

About the Contract for a Quality Love Relationship: Question Q « Le couple sous contrat » (28.05.2021) [RTS 1] / Le Point J « Pourquoi se met-on en couple ? » (18.04.2021) [RTS 1] / Les Beaux Parleurs « Le cœur n'y est pas » (07.02.2021) [RTS 1].

Her performances have been shown at: Futures of Love – Magasins Généraux (Pantin, FR) / Nuit Blanche – Mairie du XIXème (Paris, FR) / Transformes – La Villette (Paris, FR).

Bernhard
Zitz

Bernhard Zitz (*1976)

Seit Beginn der 2000er Jahre ist Bernhard Zitz Filmemacher, Künstler, Tontechniker, Eventmanager und Kurator für verschiedene Vereine, Produktionen und Festivals. Technische und räumliche Infrastrukturen in den Dienst der Kunst und dem Allgemeinwohl zu stellen, ist das Hauptinteresse des naturwissenschaftlich Begeisterten.

Das Planen, Schaffen und Begünstigen von Begegnungen zwischen verschiedenen Akteuren in der Kunst- und Musikbranche sind wichtige Bestandteile seiner Arbeit. Seit er 2003 sein Filmtudium an der ECAL abgeschlossen hat, arbeitet er als Tontechniker in verschiedenen Bereichen des Kinos, der Musik und des Theaters. 2005 erhielt er das Stipendium des Kantons Freiburg in Form des Künstlerateliers in Berlin. Er ist oder war Mitarbeiter und/oder Mitglied bei Frison, FriArt, Nouveau Monde, Bad Bonn, Belluard/Bollwerk International, Internationales Filmfestival Freiburg, Espace Temps, SMEM, ARC, und mehr.

Heute konzentriert sich seine Arbeit auf Klanginstallationen und experimentelle Musik. Er ist Gründer des «Lautsprecher Orchesters Freiburg», Mitbegründer und Erbauer des Cyclotone, Mitbegründer des Festivals «Moncor est à vous, Festiwald» und beim «Immersive Sound Festival Fribourg» aktiv. Momentan studiert er im Master of Arts in Contemporary Arts Practice an der HKB und ist mit dem Aufbau der «Zentrale für Raum- und Schallforschung(ZRS)» in der Bluefactory in Fribourg beschäftigt. Die ZRS ist ein offenes Labor, Kompetenzzentrum und Auditorium für immersive Klangforschung auf über 2000m^2.

Alexander
Anderfuhren

Alex Anderfuhren (*1991 in Berne, lives and works in Berne)

With an emphasis on photography and video, the work of Alex Anderfuhren is defined by spaces and the people which appear in them, encompassing facets of the photographic process.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2014: Exchange Semester Hong Kong (School of Creative Media, City University)

2012-2015: Bachelor of Arts in Art & Media - majoring in Photography, Zürcher Hochschule der Künste (ZHDK)

Thomas
Binggeli

Thomas Binggeli (*1993)

Je suis né et j’ai grandi à Genève. Après une maturité fédérale, j’ai déménagé à Lausanne pour y étudier l’Histoire de l’art et la Littérature. La ville m’a plu, j’y suis resté. Depuis 2019, je suis ce deuxième cursus de Master à la HKB.

J’écris des textes, en prose ou non, on peut tout faire. Je viens de terminer un roman. J’explore aussi plusieurs mondes graphiques dans lesquels évoluent des poissons, des machines, et des créatures cousues.

Pièces Jointes est ma première exposition.

Colin
Bottinelli

Colin Bottinelli (*1994 à Bienne, j’y suis resté)

À la suite de quelques passages en université, j’ai achevé un bachelor en création littéraire et un master en pratique de l’art contemporain. J’ai publié un recueil de poèmes et plusieurs textes courts dans des revues. Pour l’instant, j’écris sur la ville et la relation qu’on entretient avec elle. Je fais aussi de la musique avec des amis. J’aimerais être riche.

J’accepte les donations, vous pouvez me contacter à mon adresse professionnelle:

colinbottinelliproartiste@gmail.com

Sandra
De los Santos

Sandra De los Santos (*1976, lebt in Thalwil)

Sandra Karim Pacheco De los Santos de Rehhagen, so mein vollständiger Name seit 2011. Ich stamme aus Peru, aufgewachsen in Chosica (Provinz Lima) und meine Muttersprache ist Spanisch. Mit dem Diplom der Päpstlich Katholischen Universität von Peru im Theaterbereich, Erfahrungen in verschiedenen Disziplinen der darstellenden Künsten und mit den traditionellen Tänzen meines Landes kam ich 2001 erstmals in die Schweiz.

Hier habe ich meine berufliche Bildung und meinen professionellen Weg mit verschiedenen spanischsprachigen Theatergruppen, lateinamerikanischen Volkstanzgruppen und unterschiedlichen Projekten mit lokalen Institutionen fortgesetzt. Bei diesem Pendeln zwischen Peru und der Schweiz beschloss ich 2010, mich im Kanton Zürich niederzulassen und 2018 das Studium zum Master Contemporary Arts Practice an der Hochschule der Künste in Bern (HKB) zu beginnen.

Meine interdiziplinäre Arbeit steht in Verbindung mit meiner eigenen Autobiografie und Ethnografie. Neben meiner Historie suche und finde ich Geschichten zum Wiedererzählen in Erinnerungen, Biografien, Vorgeschichten auch von anderen, in meinem Land, der Gesellschaft sowie in Kontakten zu Objekten oder Situationen, die ich mit all meinen Sinnen erfahren habe.

Die Neuerzählung von Geschichten performe ich durch verschiedene Medien wie Schreiben, Übersetzungen, Fotografie, Volkstanzschritte, Interviews sowie Videos. Hierzu kommen Materialien wie Kostüme oder Lebensmittel zur Anwendung, hinter denen sich bei näherer Betrachtung (z.B. Ornamentik eines Kleides) ihre eigenen, „geheimen“ Geschichten verbergen.

Ich erzähle ohne Grenzen, habe fast keine Tabus, denn für mich ist es wichtig, auftauchende Themen auf den Tisch zu bringen, auch wenn sie wehtun.

In meiner Performancekunst verbinde ich das Verbale mit dem Nonverbalen. Ich arbeite in/mit wechselnden Situationen, in verschiedenen offenen und geschlossenen Räumen, sowohl öffentlich als auch privat, nutze akustische Mittel und den räumlichen Klang.

Elia
Fonti

Elia Fonti (*1992 in Mendrisio, lives and works in Berne)

Elia Fonti is a writer and drummer who likes to place himself between dichotomies: Poetry and philosophy, the concrete and the abstract, body and mind, mechanics and music, meditation and physical strength.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2016-2019: Master in Pure Mathematics, ETH Zürich

2013-2016: Bachelor’s in physics, Bern University

Noëlle
Gogniat

Noëlle Gogniat (*1996 in Altdorf, lebt und arbeitet in Bern)

Nach dem Illustrationsstudium hat sich Noëlle Gogniat entschieden, den Fokus in ihrem Masterstudium vom Bild aufs Wort zu verschieben, um ein neues Werkzeug zum Erzählen zu erforschen. Sie zeichnet und schreibt, erzählt durch das Spiel mit Farbe und Form, der Linie und dem Wort, sie lotet Grenzen aus durch Weissraum und das «Zwischen», durch andeuten und verdichten.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice in Literarischem Schreiben, Hochschule der Künste Bern HKB

2016-2019: Bachelor Illustration Fiction, Hochschule für Kunst & Design Luzern

2014-2015: Gestalterischer Vorkurs, Hochschule für Kunst & Design Luzern

Leticia
Grand-Guillaume-Perrenoud

Leticia Grand-Guillaume-Perrenoud (*1992 in Bülach, lives and works in Berne)

Leticia Grand-Guillaume-Perrenoud is an artist who works with everyday found objects, natural materials, and images in the broadest sense, in order to appeal to notions of memory, aesthetic insights, and poetry in making, and who through gestures questions the context in which the pieces are positioned.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of Arts HKB

2016-2019: Bachelor of Arts in Fine Arts at Berne University of the Arts HKB

Arthur
Holliger

Arthur Holliger (*1990 in Thonon-les-bains, FR, lives and works in Berne)

Arthur Holliger is a musician, composer and sound artist whose practice revolves around the materiality of sound and the idea of emergence within music. As an improviser he embraces contingencies, therefore his work often includes interactive components that provides a delicate form of organic complexity. Through his performances, installations or compositions, sounds seem to behave like living beings expressing themselves.

2017 – 2019: Master of Arts in Composition at Berne University of the Arts HKB
2014 – 2017: Bachelor of Arts in Jazz at Berne University of the Arts (HKB
2008 – 2011: Bachelor of Arts in Visual Arts at HEAD, Geneva

His work has been presented amongst others in: Maison du Parc du Haut-Jura, Lajoux, FR. Radio Télévision Suisse – Espace 2, Lausanne. O.T. Raum für aktuelle Kunst, Luzern, Ondulor au Walden, Genève. Unlearning center, Fribourg.

Mélanie
Meystre

Melanie Meystre (*1996, Montreux, CH) lives and works in Fribourg, CH.

Melanie Meystre works with performance, but she likes to bring it together with other media, such as sculpture, sewing, writing, or sound. In her pieces, she deconstructs and reconstructs established standards to question them, and disrupts audience’s perception and experience. In that sense, she plays with the fragile definition of performance art, and brings it together with other fields or contexts such as theatre, circus, dance, club culture…

2019-2021 : Master’s degree in Contemporary Arts Practice (performance art) at Hochschule der Künste Bern (HKB), CH.

2016-2019 : Bachelor’s degree in Fine arts at Ecole de Design et Haute Ecole d’Art (EDHEA), Sierre, CH.

2018 : Erasmus exchange at LUCA School of Arts, Gent, BE.

Melanie curated REWIND II (no things fixed) at Fonderie 7, premises of Strecke Records, a music label based in Fribourg, and of which she is member since 2020.

Her work was exhibited in: Fri Art Kunsthalle Fribourg, CH (2020); artgenève, CH (2020).

She was rewarded in 2019 by the Fondation BEA pour Jeunes Artistes.

Rebecca
Michelet

Rebecca Michelet (*1991 in Wick, Scotland, lives in Fribourg and works in Fribourg and Wallis)

Rebecca Michelet is a performance artist fueled by her family history. Personal anecdotes are the basis of her work. She also uses accumulated material such as photography, videos or hidden notes to later transform into an art piece. Her work talks about the ordinary (relationships, loss) and allows freedom to the public to interpret what is happening, what is shown.

Her recent work “Pain – variation” is a series of performances showing a simple action: cutting bread. This long duration piece started with her mother giving her a bread recipe from her Scottish heritage. The bread is self-made, which is also a big part of Rebecca’Michelets research. The constant repetition of this piece shows not only the endurance it takes to be carried out over two hours but also points out how repetition does not mean sameness. The scenario is always the same, but many details change such as the surroundings within which it takes place, or the kitchen towel the bread is brought to the art space in.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2016-2019: Bachelor of Arts in Fine Arts, Ecole de design et Haute école d'art du Valais, Sierre, CH

Her work has lately been shown at: Forum Kunst Rottweil, Rottweil DE

(2020); La Fabrik espace d'art contemporain, Monthey, CH (2019)

She was awarded for her performance work: Prix Fondation BEA pour jeunes artistes (2019)

Ivan
Mitrovic

Ivan Mitrovic (*1985 Basel, CH) lebt und arbeitet in Bern und Basel.

Vor seinem BA Abschluss in Fine Arts an der HKB in Bern absolvierte er seine Berufslehre zum Gipser / Trockenbauer in Basel. Seine Arbeiten wurden in verschiedenen Einzel- und Gruppenausstellungen gezeigt, darunter: Stadtgalerie Bern, Kunstraum Riehen, Swiss Institute New York, Milieu Bern, Ausstellungsraum Klingental Basel,Kunsthalle Bern und das Kunsthaus Langenthal.

Yannick
Mosimann

Yannick Mosimann, (*1989 in Berne, lives and works in Berne)

Yannick Mosimann is a filmmaker, sound-artist and photographer. His body of work comprises several films and video Installations, as well as collaborative works as a filmmaker and musician with a diverse spread of artists.

Together with Biel-based musician and vocal artist Rea Dubach, Mosimann co-founded the virtual exchange platform "YR" for film/music/photography/drawing works with the aim of creating fluid collaborative workflows between artists.

His work focuses on intuitive processes, sensorial experiences and the re-imagination of narratives. It deals with themes like the anthropocene, nature and human perception.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB
2012-2015: Bachelor of Arts in Film, Lucerne University of the Arts (HSLU).

Selection of Showings:

Festival Ecra, BRA
Alchemy Film and Moving Image Festival, UK
Athens International Film and Video Festival, USA
Ann Arbor Film Festival, USA
Slamdance Film Festival, USA
Melbourne Short Film Festival, AU
Internationale Kurzfilmtage Winterthur, CH
Locarno Film Festival, CH

Awards:

Best Experimental Film, Obskuur Ghent Film Festival (Diaphone Island) Leon Speakers Award for Best Sound Design, Ann Arbor Film Festival (Piz Regolith) Best Experimental Film, Frostbite Colorado (Piz Regolith) Credit Suisse Förderpreis Videokunst, Nomination (How i disappeared) 1st prize Upcoming Filmmakers Luzern (Firnis)

Laura
Paloma

Laura Paloma (*1995)

Laura Paloma uses words to externalize her inner life: a multilingual, multifaceted, multidimensional fever dream. She likes to think of her texts as fan fictions or love declarations. She writes about divorce, death and the afterlife. Recently, she has started working with objects. She enjoys putting words on things.

2019-2021: Master of Arts in Contemporary Arts Practice at Berne University of the Arts HKB

2014-2017: Bachelor of Arts in Art History & Museum Studies, University College Utrecht, Utrecht NL

Levent
Pinarci

Levent Pinarci (*1989, Aarau, CH) lives and works in Zürich, CH

Levent Pinarci‘s artistic practice explores digital othering processes, human-machine interactions and sociotechnological imaginaries. Pinarci critically examines the corporeal impact of new digital media and imaging technologies through a multimedia and performative engagement that documents and questions the relationships between queer bodies and virtuality as well as identities and languages.

Pinarci’s work has been presented and published in different contexts, with participations on exhibitions at EAC Les Halles (2020), Kunsthaus Aarau (2020), Kunstraum Baden (2015) and Helmhaus Zürich (2012 / 2018), as well as sound designs for theatre projects at Burgtheater Wien (2017-2018).

2020 Förderbeitrag Performance & Bildende Kunst, Aargauer Kuratorium

2020 Residency “Trial & Error”, Dampfzentrale Bern

Luis
Sanz

Luis Sanz (*1984, Ilo, PE) lives and works in Bern, CH.

Luis Sanz is a multidisciplinary artist who explores synthetic sounds, computer graphics and physical audiovisual experiences. As an artist, Sanz creates installations focusing on the relationships between bodies and spaces, generating acoustic-imaginary dimensions that mix video, sound, field recordings and hybrid characters. As a musician, Sanz is active in the international experimental music scene and has released several albums with Noijzu, an electro-acoustic noise duo with whom he has performed throughout Asia and Europe.

2016: Residency, Music Makers HackLab, CTM, Berlin, DE

2017: Residency, The Brain-Computer Interface Designer Hackathon, Institute of Neural Engineering, Graz, AT.

2016-2011: Bachelor's degree at Bern University of the Arts (BUA), Bern, CH.

2019-2021: Master’s degree at Bern University of the Art (BUA), Bern, CH.

2021: Residency, COINCIDENCIA – Swiss & South American Cultural Exchanges, Bern, CH.

2019-2021: Curator at AMARUS, platform for underground music and noise, Bern, CH.

Sanz’s works have been presented at international festivals and music venues, including Live Cinema Festival Rome, IT; Borderline Dolnośląskie, PL; Volumens Valencia, ES; Buh Records Festival, Lima, PE; Fantoche Baden, CH; Berlin Atonal, DE; CTM Berlin, DE; Node Lausanne, CH; International Film Festival Rotterdam, NL; Generate! Tübingen, DE; Taktung Zürich, CH; Kasseler Dokumentarfilm und Videofest, DE; Circles of Light International Festival Moscow, RU; Ludicious Game Festival Zürich, CH; Mapping Festival Geneva, CH; Mira Barcelona, ES; Centras Kaunas, LT.

Anina
Schärer

Anina Schärer wuchs auf in Schwanden im Emmental (CH), sie lebt und arbeitet in Solothurn (CH).

2012-2015: Bachelorstudium in Vermittlung von Kunst und Design an der Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK) Basel, CH.

2015-2017: Masterstudium in Vermittlung von Kunst und Design an der Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK) Basel, CH.

Anina Schärer betrachtet ihre Umgebung durch die Lupe. Was es dabei an Kleinteiligkeit wahrzunehmen gibt, mündet in Text und Bild. In oftmals additiver Verfahrensweise versammelt sie Artefakte grösstmöglicher medialer und thematischer Diversität unter einem Bogen. Ihre Werke zeugen von einem vertieften und kontinuierlichen Arbeiten an einem In-Bezug-Setzen verschiedenster Teile von Welt.

Literarische Lesung für Donnerstage! Literatur, Centre Pasquart, Biel, CH (2020).

Festival Jeunes Écrivains, Paris, FR (2018).

Kunstvermittlerische Kooperation anlässlich der Museumsnacht mit dem Kunstmuseum Basel, CH (2017).

Publikumspreis des Comic-Festivals Fumetto, Luzern, CH (2009).

Anja
Schmitter

Anja Schmitter (*1992 in Münsterlingen am Bodensee).

Nach einem Studium der Germanistik und Komparatistik in Zürich, Bordeaux und Wien studiert Anja Schmitter nun im Master CAP in Literarischem Schreiben an der Hochschule der Künste Bern HKB. Sie schreibt Fiktion und literarische Reportagen (u.a. fürs REPORTAGEN Magazin). LEOPARDA ist ihr erster Roman.

Caroline
Singeisen

Caroline Singeisen (*1977, Burgdorf) lebt und arbeitet in Bern.

Zeichnen ist ein Akt der Sorgfalt, zu zeichnen heisst dem Subtilen, Flüchtigen, Überlagerten,Vergessenen, Imaginierten, Irrationalen, Zugefallenen und Verdrängten Aufmerksamkeit und Bedeutung zu schenken.

Seit jeher bewegt sich Caroline Singeisen mit ihrer künstlerischen Praxis im öffentlichen und im Ausstellungsraum, sowie in ihren unzähligen Büchern und Heften. Gegenwärtig tut sie dies mit den Wasserzeichnungen und mit ihrer Arbeit Auto Ritratto.

Bei den Wasserzeichnungen handelt es sich um vergängliche Bilder auf Stein- und Betonmauern, Auto Ritratto ist ein Zusammenspiel einzelner Zeichnungen auf Papier im Innenraum.

2018 - 21 Master of Arts in Contemporary Arts Practice, Hochschule der Künste Bern

1999 - 02 Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel (Lehramt für Bildende Kunst)

Noemi
Somalvico

Noemi Somalvico (*1994 in Solothurn)

Noemi Somalvico studierte literarisches Schreiben in Biel. Sie ist Prosa Autorin und stellt die Sprache gerne auf den Kopf, bis sie ganz rot geworden ist. Ihre Erzählungen und Lyrik wurden in verschiedenen Zeitschriften und Anthologien gedruckt und auch im Radio vorgelesen.

Zuletzt erschien: Fridu im Fruchtwasser im literarischen Reiseführer Bern. (Das Verlag)

Im Februar 2022 wird bei Voland&Quist ihr Debütroman erscheinen: Ist hier das Jenseits, fragt Schwein.

Jeanne
Spaeter

Jeanne Spaeter est prestatrice de services amoureux depuis 1993.

Elle vit et travaille entre Paris et Berne.

Jeanne Spaeter est issue d'une formation théâtrale (Laboratoire de Formation au Théâtre Physique – Montreuil FR) et son intérêt croissant pour la performance l'amène au Master of Arts in Contemporary Art Practices à la Hochschule der Künste Bern HKB.

Son travail performatif réside dans l'infiltration du quotidien, dans l'expérience. Jeanne Spaeter explore les frontières entre fiction et réalité, entre privé et artistique. Ainsi sa vie privée et intime deviennent le terrain de ses performances qui sont documentées par l'écriture, la photo ou l'enregistrement audio. Depuis 2019, Jeanne Spaeter s'intéresse aux thématiques des rapports amoureux, du célibat et de l'entrepreneuriat qu'elle exploite et analyse dans plusieurs performances.

A propos du Contrat de Relation Amoureuse de Qualité : Question Q « Le couple sous contrat » (28.05.2021) [RTS 1] / Le Point J

« Pourquoi se met-on en couple ? » (18.04.2021) [RTS 1] / Les Beaux Parleurs « Le cœur n'y est pas » (07.02.2021) [RTS 1].

Ses performances ont été montrées à: Futures of Love – Magasins Généraux (Pantin, FR) / Nuit Blanche – Mairie du XIXème (Paris, FR) / Transformes – La Villette (Paris, FR).


Jeanne Spaeter has been a love service provider since 1993.

She lives and works between Paris and Berne.

Jeanne Spaeter has a background in theatre (Laboratoire de Formation au Théâtre Physique - Montreuil FR) and her growing interest in performance art led her to the Master of Arts in Contemporary Art Practices at the Hochschule der Künste Bern HKB.

Her performative work lies in the infiltration of everyday life, in the experience. Jeanne Spaeter explores the boundaries between fiction and reality, between private and artistic. Thus her private and intimate life becomes the terrain of her performances which are documented by writing, photography or audio recording. Since 2019, Jeanne Spaeter is interested in the themes of love relationships, celibacy and entrepreneurship, which she exploits and analyses in several performances.

About the Contract for a Quality Love Relationship: Question Q « Le couple sous contrat » (28.05.2021) [RTS 1] / Le Point J « Pourquoi se met-on en couple ? » (18.04.2021) [RTS 1] / Les Beaux Parleurs « Le cœur n'y est pas » (07.02.2021) [RTS 1].

Her performances have been shown at: Futures of Love – Magasins Généraux (Pantin, FR) / Nuit Blanche – Mairie du XIXème (Paris, FR) / Transformes – La Villette (Paris, FR).

Bernhard
Zitz

Bernhard Zitz (*1976)

Seit Beginn der 2000er Jahre ist Bernhard Zitz Filmemacher, Künstler, Tontechniker, Eventmanager und Kurator für verschiedene Vereine, Produktionen und Festivals. Technische und räumliche Infrastrukturen in den Dienst der Kunst und dem Allgemeinwohl zu stellen, ist das Hauptinteresse des naturwissenschaftlich Begeisterten.

Das Planen, Schaffen und Begünstigen von Begegnungen zwischen verschiedenen Akteuren in der Kunst- und Musikbranche sind wichtige Bestandteile seiner Arbeit. Seit er 2003 sein Filmtudium an der ECAL abgeschlossen hat, arbeitet er als Tontechniker in verschiedenen Bereichen des Kinos, der Musik und des Theaters. 2005 erhielt er das Stipendium des Kantons Freiburg in Form des Künstlerateliers in Berlin. Er ist oder war Mitarbeiter und/oder Mitglied bei Frison, FriArt, Nouveau Monde, Bad Bonn, Belluard/Bollwerk International, Internationales Filmfestival Freiburg, Espace Temps, SMEM, ARC, und mehr.

Heute konzentriert sich seine Arbeit auf Klanginstallationen und experimentelle Musik. Er ist Gründer des «Lautsprecher Orchesters Freiburg», Mitbegründer und Erbauer des Cyclotone, Mitbegründer des Festivals «Moncor est à vous, Festiwald» und beim «Immersive Sound Festival Fribourg» aktiv. Momentan studiert er im Master of Arts in Contemporary Arts Practice an der HKB und ist mit dem Aufbau der «Zentrale für Raum- und Schallforschung(ZRS)» in der Bluefactory in Fribourg beschäftigt. Die ZRS ist ein offenes Labor, Kompetenzzentrum und Auditorium für immersive Klangforschung auf über 2000m^2.